Papper kan användas till mycket. Du kan skriva på det, läsa tidningar tryckta på papper, slå in presenter med det och mycket mer. Tack vare papperets följsamma och samtidigt fasta egenskaper kan det också användas till design, bland annat till den anrika konsten origami.

För att få hjälp med design kan du vända dig till en designbyrå i Stockholm med skickliga designers. Här får du snabbt hjälp med design inom webb, presentationer, sociala medier och framställning av logotyper. En ny grafisk profil kan enkelt tryckas på de papper du använder i företaget, som visitkort och brev. Genom att ta hjälp av Klingit, en designbyrå i Stockholm, får du en designkunnig personlig kontaktperson till ett lågt timpris.

Origami – en gammal papperskonst

Den gamla asiatiska origamikonsten påbörjades i Kina, men förknippas numera mest med Japan. Konsten kom först till Japan på 600-talet och fick ett uppsving tusen år därefter när papperet blev mer lättåtkomligt. Under 1600-talet ägnade sig allt fler åt pappersvikning, vilket resulterade i en högre skicklighet där vissa utvecklade en expertis och ett konstnärskap på området.

Bland de mest kända origamifigurerna hittar vi tranan, som kallas “orizuru” på japanska. Den är enkel att utföra och går att skapa på mindre än en minut för den som är van. Ett asiatiskt ordspråk säger att varje gång du är ledsen kan du vika en orizuru och sedan lägga den i en burk, och när 100 stycken är vikta kan du öppna burken och därefter släppa ut alla tranorna. Detta resulterar i att dina problem försvinner. Under årens lopp har origamihantverket förfinats allt mer, och det finns idag konstnärer som arbetar med origami på heltid.

Webbdesign och digital design

När en hemsida ska skapas brukar den också kräva papper, i alla fall på designstadiet. Många webbutvecklare påbörjar sin design med en skiss utförd på papper, och går sedan över till att rita upp hemsidans utseende digitalt på en dator. På Klingit, en designbyrå i Stockholm, utförs UX-design, webbdesign, grafisk design och social media marketing. Här går det också att få hjälp med branding, brand asset management och webbutveckling. När UX eller ett grafiskt gränssnitt ska utvecklas behöver först en design och en planering göras. Här kan det vara bra att rita upp en “mind map” på ett papper och även skissa upp lite olika idéer kring hur användargränssnittet ska se ut. Det är viktigt att skapa en bra användarupplevelse, så att kunderna stannar länge på hemsidan och helst också slutför köp av tjänster eller varor som företaget erbjuder.

Även grafisk design kan med fördel först skissas upp på papper, där olika färgade pappersremsor kan användas tillsammans med fotografier för att skapa ett “mood board”. Här utforskar designern vilken känsla som projektet ska förmedla till betraktaren, och provar olika färg- och stilkombinationer. Designvärlden har sedan länge digitaliserats, men papperet har fortfarande en viktig plats och kräver kunskaper hos formgivaren. Det går inte att få samma känslomässiga upplevelse från en datorskärm jämfört med papper, som behöver ha rätt färg och typsnitt. Detta är viktigt till exempel vid grafisk formgivning av böcker.